Traditiegetrouw beginnen veel Nederlanders in Januari weer met sporten. Mensen zien zichzelf in hun gedachten fit en strak de zomervakantie in gaan en zien de maand januari als de ultieme maand om te starten met hun nieuwe levensstijl; gezonder eten, meer sporten, stoppen met roken etcetera. Er wordt positief begonnen aan een nieuwe levensstijl zonder daarbij een realistisch beeld voor ogen te hebben. 88% van de goede voornemens halen de maand februari niet eens.

Doelen
Voordat je begint aan je goede voornemens is het belangrijk om goed na te denken; waarom wil je gaan sporten, wat is je doel, waarom is dat je doel, voor wie wil je je doel behalen? En ook binnen welke tijd wil je je doel behalen, heb je één doel of meerdere doelen(subdoelen). En tot slot, is je doelstelling überhaupt wel realistisch? Zorg er voor dat je deze vragen zo helder en concreet mogelijk beantwoordt en maak duidelijke afspraken met jezelf.

Een plan
Nadat je doelstelling duidelijk is kun je beginnen met het opstellen van een plan. Hoe vaak in de week trainen is realistisch, hoeveel tijd heb ik per training? Wat spreek ik met mij zelf af als er onverwachts een training niet door kan gaan?

Discipline
De belangrijkste reden dat mensen hun goede voornemens niet volhouden is, omdat het ontbreekt aan voldoende discipline. Als je meer discipline wilt opbouwen dan is het belangrijk dat je je wilskracht ontwikkelt. Dat doe je door jezelf te pushen om iets te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Hoe vaker je dat doet, des te sterker je discipline wordt. Veel mensen geven te snel op, ze maken een fout en geven hun goede voornemens dan helemaal op. Als jij besloten hebt om 3x per week te gaan sporten en dit lukt je een week niet, betekent dit niet dat jouw goede voornemens helemaal niets meer waard zijn.

Herpak jezelf en onthoud wat je met jezelf hebt afgesproken.

Progressie zorgt voor voldoening
Als je aan je goede voornemens begint is het belangrijk dat je beseft dat een gezonder lichaam niet alleen bestaat uit het vaker bezoeken van een sportschool. Een uurtje cardio op steeds hetzelfde tempo is veilig en eenvoudig uit te voeren, maar zet echt geen zoden aan de dijk. Een paar oefeningen krachttraining in setjes van 10 herhalingen zonder daarbij een idee te hebben wat je de vorige keer getraind hebt gaat ook echt niet werken. Daag jezelf uit. Geef je lichaam iedere training een goede prikkel. Ga op zoek naar een geschikt trainingsplan en neem je voedingspatroon eens kritisch door, laat je adviseren, schakel hulp in van professionals. Er zijn tal van mogelijkheden om er voor te zorgen dat jij wel progressie gaat maken.

Uit progressie ga je voldoening halen. Voldoening zal er voor zorgen dat het je geen enkele moeite meer kost om goeie keuzes te maken.

Reëel
Verwacht niet binnen twee weken al grote verschillen, wees reëel naar jezelf en vergeet ook niet dat je  niet in twee weken het lichaam hebt gekregen waar je nu ontevreden over bent. Voornemens zijn vaak gebaseerd op slechte eigenschappen die mensen graag ongedaan zouden willen maken. Deze slechte gewoontes zijn na enkele jaren ontwikkeld. Hoe kun je dan verwachten dat je in een paar dagen ineens verandert? Geef jezelf de tijd en wees consistent. ‘consistentie is de sleutel tot succes’. Denk nog eens goed na over je voornemens, zijn deze reëel of zijn deze voornemens tot stand gekomen, door maatschappelijk belang. Wil jij wel sporten? Wil je wel echt stoppen met roken?

Tot slot
Wat moet ik eten? Hoe moet ik trainen? Hoeveel rust heb ik nodig? Voer ik de oefeningen wel goed uit? Het menselijk lichaam is zowel op fysiek als mentaal gebied zeer complex en ingenieus ontworpen, onderschat dit niet. Ook het veranderen van gewoontes is soms ingewikkelder dan je denkt. Durf hulp in te schakelen. Als jij last hebt van je rug zal je waarschijnlijk aankloppen bij de fysiotherapeut, als jij twijfelt over je gezondheid doe je een belletje naar je huisarts. Waarom denk je het bij voeding en training ineens wel zelf te kunnen en waarom is dit je tot nu toe niet gelukt?

Wij helpen je graag met het behalen van je doelstellingen. samen met jou gaan wij werken aan de juiste mindset, levens- en voedingstijl en werken we toe naar gedragsaanpassingen die er voor zorgen dat jouw doelen wel behaald worden. Fitheid is meer dan alleen een work-out. Vraag nu een vrijblijvende testtraining aan.