Als je gewicht wil verliezen is het altijd noodzakelijk om een negatieve energiebalans te creëren. Energie in voeding meten we in calorieën (kcal). De energiebalans van je lichaam is de balans tussen de hoeveelheid calorieën uit je voeding (energie inname), en de hoeveelheid energie die je lichaam verbrandt (energieverbruik).
Wil je afvallen of aankomen dan raad ik je aan om bij te houden wat je eet zodat je kunt zien waar je energie inname op zit. Hoe nauwkeuriger je dit doet hoe beter beeld je krijgt van je proces en uiteindelijk hoe optimaler het resultaat

Tegenwoordig zijn er een heleboel apps te downloaden waarmee je eenvoudig je voedingspatroon kunt invoeren/inscannen, om zo precies te kunnen zien wat je daadwerkelijk eet. Echter zijn er in de praktijk tal van voorbeelden waarbij je niet precies weet hoe groot je portie nu echt is. Neem als voorbeeld de gesmeerde boterhammen die je echtgenote ‘s morgens voor je klaar maakt. Hoeveel beleg zit hier op? Hoeveel gram boter?

Om je met dit probleem een klein beetje te helpen heb ik een lijst toegevoegd met producten waarbij de portie grote vermeld is.

Let op: het blijven gemiddelde waarden, ik heb totaal geen zicht op hoeveel chocolade vlokken je daadwerkelijk op je boterham gooit. Blijf reëel, het exact tellen van calorieën is bij 99% van de mensen onmogelijk.

Download dit artikel in PDF vorm.

 

Schermafbeelding-2015-05-28-om-22.13.47