Een van de vier pijlers bij fitlab is je mindset. Het woord mindset wordt vaak gebruikt; maar wat is dat nu eigenlijk? En hoe kan ik die inzetten om mijn doel te bereiken?  

Mindset is grotendeels een overtuiging van en over jezelf. Daar heb je zelf dus invloed op. Misschien herken je de gedachte: ‘ik kan met dit gewicht echt geen 10 herhalingen maken’. Maar hoe fijn zou het zijn als je denkt: ‘Ik ga proberen de 10 herhalingen te maken’. Als jij je mindset kunt veranderen, dan gaat er ook daadwerkelijk een heleboel anders.

Groei-mindset of statische mindset
Er zijn twee verschillende typen mindsets te onderscheiden: de statische mindset en de groei mindset. Beide gaan over de verklaringen die je hebt voor goede en slechte prestaties van anderen en van jezelf.

Statische Mindset
Mensen met een statische mindset hebben de overtuiging dat capaciteiten vast staan (Murphy, 2008). Je hebt een bepaalde hoeveelheid talent en dat is het dan.  Dingen waar je minder goed in bent probeer je te vermijden; op die manier maak je geen fouten en krijg je geen negatieve feedback (Walters, 2015). Hierdoor is het succes van anderen ook bedreigend. Perfectionisme of faalangst kunnen een sterke rol gaan spelen en zo nieuwe ervaringen in de weg gaan staan: Iemand geeft snel op (Prins, 2003).

Groei Mindset
Mensen met een groei mindset hebben de overtuiging dat je capaciteiten kunt ontwikkelen (Murphy, 2008). Hoewel iedereen op zijn eigen tempo ontwikkeld, is iedereen met de juiste begeleiding en overtuiging in staat zijn of haar capaciteiten te vergroten. Hierbij hoort ook dat falen enkel betekent dat je meer moet oefenen: probeer het maximale uit jezelf te halen om de beste versie van jezelf te worden.

Schermafbeelding 2017-11-30 om 14.37.07

Recent voorbeeld tijdens een personal training sessie bij fitlab in Enschede: twee sporters komen binnen en ziet een ervaren sporter push ups maken met gewicht om zijn middel. De eerste reactie van de eerste sporter is: ‘Dit kan ik toch nooit hij is veel jonger en sterker dan ik’ (statische mindset). De andere sporter die minder ervaring heeft en 5 jaar ouder is heeft als reactie: ‘Dat wil ik ook kunnen, kunnen wij mijn personal trainingen hierop afstemmen?’ (groei mindset). Vraag jezelf nu af; wie heeft de beste mindset om progressie te maken? En wie van de twee sporters heeft waarschijnlijk het meeste plezier in zijn/haar inspanningen?

Conclusie
Een goede mindset helpt om je prestaties te verbeteren en bezorgt je meer plezier. Dit is voor iedereen bereikbaar; het goede nieuws is dat je je mindset kunt veranderen. Alleen al het bewust zijn van jouw eigen voorkeursgedrag, kan dat ervoor zorgen dat je anders denkt en reageert op situaties. Je kunt jezelf aanpakken als je merkt dat je in de greep bent van je statische mindset. Je kunt altijd van anderen leren, er is altijd nog een tweede en derde plan dat werkt en soms kost een bepaalde situatie net wat meer tijd dan dat je van tevoren bedacht had. Pak kansen, leer van je fouten en bovenal; geniet en wees trots op jezelf!