Afgelopen maand hebben wij via verschillende kanalen de vraag gekregen of eten voor het slapen gaan inderdaad niet verstandig is. In onze gedachten was deze fabel al lang en breed verdwenen maar niets bleek minder waar.

Het maakt niet veel uit of je nu 3 of 5 maaltijden per dag eet en of je deze maaltijden in de ochtend, middag of avond nuttigt. Het gaat om het totaal aantal calorieën en macronutriënten dat je consumeert. In Spanje en andere zuid Europese landen zou men kilo’s zwaarder zijn, wanneer er enige waarheid in dit verhaal zou schuilen. In deze landen schuiven ze zelden voor acht uur in de avond aan tafel.

Dat de overtuiging (eten in de avond maakt mij dikker) nog bestaat komt waarschijnlijk omdat er bij onderzoeken gekeken wordt naar mensen die s ‘avonds nog snacken vs. mensen die vaak een gezondere leefstijl hebben en s ‘avonds niet meer snacken. De mensen die s ’avonds nog eten nuttigen in veel gevallen dus extra calorieën (bijv. omdat ze een extra maaltijd eten). In dat geval kom je natuurlijk wel in gewicht aan.

En hoe zit het dan met koolhydraten?

Ook het eten van koolhydraten later op de avond kan onderzoek ons niks nadeligs over vertellen. Ook dit valt en staat met het totaal aantal calorieën en macronutriënten die je al geconsumeerd hebt. In een onderzoek van (sofer 2011) blijkt dat er zelfs enkele voordelen zijn voor krachtsporters aan het nuttigen van koolhydraten later op de avond, onder andere, je slaapkwaliteit kan verbeteren door de productie van meer melatonine. Een kanttekening hierbij is dat de voordelen van koolhydraattiming klein zijn en zeer zeker minder groot dan het timen van eiwitten. Hierover binnenkort meer.

Sofer S1, Eliraz A, Kaplan S, Voet H, Fink G, Kima T, Madar Z. (2011). weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner.. Web site https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137