Over een aantal weken zitten we alweer in December. De maand waar sinterklaas en zijn gekleurde pieten ons na pakjesavond weer verlaat, de kerstman niet veel later zijn plek in neemt en ook de afsluiting van het jaar voor de meeste mensen een dag is om flink veel eten en drank te nuttigen. Ik hoor je al denken:

“December gaat lastig worden, ik pak het wel weer op in januari”

Dit is precies het punt waar het bij veel mensen fout gaat. Met deze 5 tips lig jij in ieder geval mijlenver voor ten opzichte van alle mensen met januari voornemens.

1: Hou het bij de feestdagen

In de maand december zitten 31 dagen, 4 dagen daarvan bestaan uit feestdagen. De overige 27 dagen (87% van de maand) zijn dagen zoals alle andere dagen, die een stuk belangrijker zijn, dan die 4 feestdagen. Realiseer je dus dat je van die 4 avondjes niet dik wordt als je de overige 27 dagen op je voeding let. Geniet dus ook tijdens deze dagen en eet mee met de maaltijden die je geserveerd krijgt.

2: Maak van een avond geen dag

Vier je pakjesavond met je familie bedenk dan van te voren dat je overdag prima op je voeding kunt letten, sinterklaas had het anders wel “pakjesdag” genoemd.

3: Je hebt snoep en je hebt snoep
Er zijn maar weinig pakjesavonden in Nederland waarbij de tafel niet vol ligt met allerlei snoepgoed. Wees je ervan bewust dat in een chocoladeletter en/of marsepein veel meer calorieën zitten dan bijvoorbeeld in echte pepernoten of taaitaai. Zie onderstaande tabel:

 

Calorieën in Sinterklaas snoepgoed

Gewicht Energie (kcal) Vet

(g)

Koolhydraten

(g)

Eiwitten (g)
Chocoladeletter(melk) 100 gram 545 33 54 6,5
Speculaas 100 gram 501 22 70 5,5
Chocoladepepernoten 100 gram 490 20 70 5
Gevuld speculaas 100 gram 468 26 50 7,5
Marsepein 100 gram 456 25 50 8
Strooigoed 100 gram 420 7,5 83 4
Pepernoten 100 gram 390 1,5 88 4,5
Taai taai 100 gram 330 1 81 5

4: Speel zelf sinterklaas of kerstman
Is sinterklaas het land uit. Wees dan zo slim om je over gebleven snoepgoed een andere bestemming te geven. Trakteer bijvoorbeeld je collega’s of gooi het weg.

5: No stress after christmas
Die 2 á 3 extra kilo’s die de weegschaal aangeeft na kerstmis zijn meestal geen vet, maar vocht en spierglycogeen. Veelal komt dit door extra inname van koolhydraten.

sinterklaas